|
0 |
|
famous? |
|
|
|
|
|
|
raspuns 1
|
In sec. al XIX-lea, cand a fost pusa ia punct reteaua de cai ferate faptul ca otelul folosit era de cea mai buna calitate nu constituia neaparat o certitudine. Datorita materialelor defectuoase s-au produs mereu accidente si catastrofe. Se intampla sa se darame poduri, sa deraieze trenuri, sa explodeze cazanele locomotivelor. Deja de atunci se faceau primele incercari pentru verificarea materialelor. Astfel, calitatea osiilor sudate pentru vagoane era verificata prin faptul ca respectivele osii erau lasate sa cada pur si simplu pe muchia nicovalei. Daca osia facea fata acestui test, se considera ca ea era de buna calitate. Defectele mai putin evidente nu puteau fi determinate. Trebuie subliniat si faptul ca prin socul la care era supusa osia, aceasta era avariata si se putea rupe in timp. Din cauza acestei situatii au devenit necesare procedee de mai mare precizie pentru verificarea materialelor. Unul dintre aceste procedee aplicate incepand de la finele sec. al XIX-lea in vederea verificarii calitatii otelului era incercarea la rupere, in cazul acestei incercari, la care se mai apeleaza si in prezent, se procedeaza dupa cum urmeaza: din sarja de otel ce urmeaza a se testa, se realizeaza o epruveta, care se introduce intr-o masina speciala, cu ajutorul careia epruveta este supusa unor forte foarte mari (variind intre 100 si 1 000 kN). Forta exercitata asupra obiectului supus testului creste treptat, pana in momentul cand acesta se rupe. in timpul desfasurarii testului, se consemneaza raportul dintre cresterea fortei si deformarea baghetei (la ora actuala acest lucru se face cu ajutorul computerului). Pe baza diagramei care se obtine, se pot face aprecieri legate de calitatea otelului. Rezultatele obtinute prin incercarea la rupere sunt mai elocvente decat incercarea 'cu nicovala'. Dezavantajul care apare in cazul incercarii la rupere este acela ca materialul testat se deterioreaza. Aceasta metoda era si destul de costisitoare pentru ca, daca se dorea, de exemplu, verificarea punctelor de sudura ale locomotivei electrice, tragandu-se de tabla sudata pana cand aceasta se rupea, acest lucru nu era deloc rentabil. in astfel de cazuri se trece la asa-numita 'industrie nedistructiva de verificare a materialelor', de pilda verificarea punctelor de sudura cu ultrasunete sau cu raze Rontgen. |
|
0 |
|
|
FamousWhy Editor on Sunday, November 07, 2010 |
|
|
|
In aceasta pagina puteti posta orice intrebare "faimoasa" pe care o aveti in minte sau puteti posta un raspuns sau mai multe la intrebari deja existente, bineinteles daca sunteti atrasi de subiect.
Intrebarile si raspunsurile sunt diferentiate de voturi acordate de alti vizitatori ai site-ului, iar cele mai "faimoase" sunt scoase in evidenta mai mult in listari.
|
|
|