raspuns 1
|
In sec. al XHI-lea se construia un nou tip de corabie, coga. Acest tip de navă a fost realizat după modelul cuterelor vikingilor. Predecesorul acestui nou model de corabie a fost cnora, navă de transport cu pânze, de tip scandinav.
Coga era o corabie cu coca lata, cu un singur catarg, cu o lungime de aproximativ 20-30 m şi cu o capacitate care varia între 80 şi 200t. Coga era dotată cu o vergă ce susţinea pânza şi cu o cârma fixă la pupa. Aceste nave erau folosite de Hansa (asociaţie comercială) pentru transportul vinului, lânii, fructelor din ţările de la miazăzi, uleiului, stofelor din Anglia şi Flandra. Tot cu aceste vase erau transportate berea şi argintul spre nordul şi estul Europei. La întoarcerea în porturile de origine erau aduse diverse mărfuri ca hering, grâne, lemn, ceară, păcură, gudron, cupru, blănuri şi chihlimbar. In perioada de înflorire a Hansei sute de astfel de corăbii străbăteau Marea Nordului şi Marea Baltică.
Principiul după care era construită o cogă a constituit multă vreme un mister. In 1962, în mâlul din Weser a fost descoperită o cogă ce aparţinuse Hansei. Această descoperire a fost făcută cu ocazia lucrărilor de extindere a portului. Corabia aparţinuse Asociaţiei Comerciale din Bremen. Aceasta constituie o dovadă a artei construcţiei navale din nordul Europei. Coga a fost predecesorul galionului şi al caravelei.
|
|
0 |
|
|
Editor FW on Friday, August 06, 2010 |
|